lördag 26 mars 2011

Soldusch

Jag gjorde en lampa till ett hörn i vardagsrummet...ett hörn som behövde lite ljus med betoning på lite.

Jag ville inte ha en vanlig starkt klarljus lampa i metall eller glas så jag tittade in i mina pysselgömmor och skapade en "soldusch"...med varma, mjuka ljusstrålar som lyser lite fint i kvällsmörkret.



Till denna har jag använt en halva av ett gammalt vinställ i metall...en lampskärm jag klippte till och limmade ihop av gammal tapet...ett fransdraperi jag köpt billigt på Rusta...ett shifongtyg som fanns i tyglådan...och några gamla smycken som ingen har om halsen längre...skulle ha prismor också men det får jag hänga dit senare när jag köpt det.



Jag målade glödlampan för att skapa ett mildare ljus.
Jag använde en lågenergilampa, guldspray och glittergel.


Jag sydde fast fransdraperiet runt vinstället och knöt i sidenband för att hänga upp lampan i kroken i taket.


Så satte jag på tapet-lampskärmen och svepte shifongtyget om den.


De gamla halsbanden hängde jag i de mindre ringarna i vinstället innanför fransdraperiet.
Meningen är att de ska glimma till en aning där inne bakom "fransstrålarna".
Det blir nog ännu bättre effekt med prismor också.


"Solduschen" stålar varm och mjuk...


...det mörka hörnet fylls av ett milt ljus och det är fint.

Kram Lena! 

2 kommentarer:

  1. Gud vad fint! Vilken härlig idé, den ser verkligen ut som en mjuk dusch!
    Kramar från Jessica

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint! Som en riktigt ljusdusch!! Du är verkligne påhittig!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera