söndag 13 mars 2011

Köket 3

Måla:
Nu är jag framme vid målningen av etapp 1. Jag har delat upp köket i tre etapper. Vi bor ju här och köket är en plats som måste fungera som kök även under renoveringen, så jag gör en del i taget.
Jag städade ju och plockade undan allt i gången in mot vardagsrummet och detta är nu etapp 1.

Jag började med att slipa alla uppruggade skruvhål på tapeten. Spacklade igen hålen och tapetskarvarna.
Lät spacklet torka ordentligt. Slipade spacklet jämt med sandpapper.


När jag dammsugit och torkat bort allt slipdamm så var det dax för kvistlack.
Glöm för guds skull inte bort att kvistlacka panelen! Om man ska måla en träyta i en ljus färg, är det absolut nödvändigt att först stryka alla kvistar med kvistlack två gånger. Om man inte gör det kommer kvistarna att synas genom färgen som mörka fläckar efter en tid och det är inte snyggt.


Detta gäller inte bara panel utan här även andra träytor som har kvistar. Mina gardrerobsdörrar har också
en massa kvistar.


Jag målade med halvblank, vattenlöslig, antikvit lackfärg. Jag börjar alltid med att måla springorna på panelen med en smal pensel.


Målade sen varje bräda och springorna igen två gånger. En tredje gång med en skumgummiroller och färgen blev täckande och det blev jättefint färdigt.


Garderobsdörrarna fick jag måla fyra, fem gånger med rollern innan jag blev nöjd.


Men det blev bra till slut och allt kändes så underbart ljust!


Dax för taket.
Målade alla springor med den smala penseln först.


Målade panelbrädorna med en vanlig luddroller som var exakt två panelbrädor bred.


Nu har jag målat taket två gånger men det är inte klart än så imorgon blir det minst en gång till.

Vill du lära känna din nacke...måla ett tak!

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Ja, kvistlack är jätteviktigt det har jag fått erfara! Fuskade med den på torpet och får bakläxa! Oj, så fint och ljust det blir! Tänk, vilken skillnad med lite vit färg!!!
    Lisa

    SvaraRadera