torsdag 31 mars 2011

Köket 6

Kampen om köket går vidare och är nu framme vid den delen jag kallar för Etapp 3.
Här är det massor av jobb för här är alla skåp med träluckor som jag ska måla vita.
Började med att skruva av alla handtag och plocka ner luckorna från skåpen.


Fulare än så här blir det nog inte...så härifrån kan det ju bara bli bättre!


Lådorna är tömda och allt blir rengjort och städat som värsta flyttstädningen och det är ju också bra.


Jag skruvade av alla lådfronter och var noga med att spara de viktiga och speciella skruvarna och fästena i en påse. Jag har inte pengar till nya handtag nu så jag kokade dem i vatten och skurmedel så de blev superrena men sen lät jag dem ligga i blöt nån dag och då började de erja. Kollade då ett recept på internet och blandade ättika och salt för att putsa alla handtagen med. Det funkade bra!


Tog ut alla luckor och lådfronter och tvättade dem med avfettande medel och sen med bara vatten, så färgen ska fästa ordentligt.

Taket: 

Nu var det dax att ta itu med resten av taket...det blir verkligen en stor skillnad när det blir vitt
  så det får varar värt lite ryggböjningar

Först på med kvistlack två gånger.


Jag grundmålar först med pensel ett tunnt lager och är noga med springorna mellan brädorna. När det torkat målar jag bara springorna med en smal pensel och tjockare med färg så det täcker ordentligt.


Sen kör jag över brädorna med roller och tjockt med färg två gånger så blir det fint.
Jag har använt vanlig tak/väggfärg till taket för den är mycket billigare och det funkar bra. Men på panelen, listerna och alla luckor har jag lackfärg som är lite blankare och mer tålig mot stötar.


Så nu fortsätter mitt målaruppdrag som känns som ett evighetsjobb just nu med alla luckor och hyllor, socklar och gavlar som måste målas 5 gånger för att det ska täcka bra.

Slår mig ner vid TV:n och ser Martin, Anders, Matte och Villy, Johnny och Mattias...hur de kommer hem till folk och river ut hela köksinredningen och bara kastar ut allt i en stor kontainer...så vips kör lastbilen fram med nya fina skåp som de bara sätter på plats...så enkelt och lätt...och jag drömmer mig bort och önskar de kom hit till mig nån dag...det vore underbart!

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Åh, så duktig du är och så fint det kommer att bli! Ja, noggrannhet lönar sej säkert i längden!

    Ja, de där TV-progammen, där de river ut rubbet och slänger....hm...jag tycker det oftast är ett himla slöseri, när de slår sönder saker som går att återanvända! Det vore roligare om man fick se nåt sånt istället!
    DU borde göra ett program i den stilen, som handlar om återanvändning istället...!
    Ser fram emot att få se ditt kök i färdigt skick! Tror det kommer att bli superfint och minst lika fint som i "Bygglov" eller av alla programmen heter..!
    Ha en fin fredag och lycka till med målandet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera