onsdag 20 april 2011

Trädgårdsland

Har tagit mig ut i trädgården efter köksrenoveringen och mina odlingar ser helt kass ut efter den hårda vintern...men jag antar att de vaknar till liv igen med lite omsorg från mina väldigt ljust gröna fingrar.


Ja...jag vet inte var jag ska börja...men först ska jag visa hur vårt trädgårdsland kom till förra sommaren.

Så här började det:

Sommaren -09 hade vi en stor rund pool här på baksidan, precis bakom altanen. Den gjorde mig nervös och tanken på att den plötsligt skulle rämna och fylla mitt hus med 12 kubikmeter vatten, var ingen god tanke. Det blev höst och löven från lönnen fick täcka marken och den plats vi haft poolen under sommaren.


Så kom äntligen våren 2010 och vi satte igång projekt Trädgårdsland.


Poolen fick förflyttning till en annan del av trädgården, och vi tog fram alla spadar vi hittade och grävde bort gräs.


Jag fick tag i fyra fina pallkragar och målade dem med Falu Rödfärg.


Min goda granne kom över med sin jordfräs och hjälpte oss att fräsa upp jorden så den blev luftig och fin. Josef och jag plockade bort massor av sten.


Placerade ut pallkragarna och la betongplattor emellan.


Spikade ihop en spalje av impregnerade rundpinnar och smalbrädor.


Målade spaljen också röd och for till växthuset och köpte våra första smultron och jordgubbar på plantor.


Sen planerade vi upp hur vi skulle ha landet, la ut fler betongplattor och satte två boysenbärsplantor vid spaljén. Vi hade ett fult staketnät runt för att hindra lilla hund från att rusa runt i allt det nya spännande.


Barnen var med hela tiden och de hade lika kul som jag. Joy planterade tomatplantor i krukor som vi skulle ha på altanen.

Jag berättar mer om detta en annan dag för nu är denna dagen slut om en kvart så jag måste hoppa i säng.

Natti Natti

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Så fint ditt trädgårdland blev och du ska se att du nog snart får ordning på det igen efter vintern!
    En riktigt fin och glad påsk önskar jag dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera