tisdag 5 april 2011

Köket 7

Luckor Luckor Luckor...enformigt men nödvändigt!
Luckor till fyra högskåp, femton köksskåp och fem lådfronter...det är en massa målning.

Jag har ställt upp min gamla arbetsbänk i köksgången och där kan jag lägga upp några luckor i taget. Två långa reglar ligger under luckorna så jag kan måla kanterna utan att de klibbar fast när det torkar.
Först kvistlacka två gånger på fram och baksida och glöm inte kanterna om det ät kvistar där.


Jag brukar sätta en plastpåse på målartråget så kan jag bara slänga påsen och ta en ny istället för att hålla på och tvätta ur tråget mellan målningarna. Börjar med att måla runt kanten med rollern för att kunna hålla i luckan och vända runt den.


Sen målar jag i springor och veck med penseln för då kan man peta in färg i små skrymslen där inte rollen kommer åt. Tar rollern igen och rollar hela sidan med färg.


Nu är baksidorna klara målade fyra gånger. Färgen, vattenlöslig lackfärg, torkar väldigt fort men det är bra om man väntar ett par timmar mellan målningarna i alla fall så blir det tåligare.


Efter sista målningen får de torka över natten innan jag vänder dem om för att måla framsidan. Viktigt att de är riktigt torra om de ska klara att ligga mot regeln och inte klibba fast eller nöta bort färgen. 
Framsidan har fasade kanter och jag börjar med dem och använder rollern. Sen kan luckan ligga ner och jag doppar rollerns topp i färgen och målar med den, de fasade spåren som ramar in "spegeln" på luckan för att färgen ska komma till ordentligt. Sen går det bra att rolla de släta ytorna. 


Jag har målat framsidorna fem gånger och hoppas nu att det ska hålla lite slitage.


Nu är de första sex luckorna klara och ska på plats på skåpen i morgon.
Högskåpen är klara, hyllorna är klara och all den grå väggytan är klar, taket och panelen är klar och alla sidor och socklar är klara...så nu närmar jag mig slutet på detta...bara några luckor och lådfronter kvar.
Sen kan jag lägga in golvet...Hurra!

Solen börjar värma upp min trädgård och jag längtar efter att sätta igång alla uteprojekt!

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Åh, så många bra målningstips och så fint det blir! Bra att du är noggrann också och poängterar det - köksskåp behöver säkert lite extra, sånt slitage som det ju är på dem hela tiden! Detta är verkligen återanvändning!
    JÄttekul att få följa!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera