torsdag 7 april 2011

Köket 8

 Sitta mjukt är ju skönt eller hur!

Jag byggde ju en bänk under fönstret, att sitta på, ligga på, mysa på och spana ut över ängarna eller bara sitta vid matbordet. Men den är hård och behöver en mjuk dyna så det fixade jag idag.


Mjukt och skönt att sitta på med ljuvligt rosentyg!

Arbetsbeskrivning:

Jag hade nyligen köpt en stuvbit roesnmönstrat bommulstyg på Rusta för 69 kr. Tog fram en gammal skumgummimadrass och skar till den i samma storlek som bänkskivan.

Jag la ut tyget på madrassen och klippte till det med lite större så det finns sömsmån. Klippte också rämsor till kanterna.


Sydde ihop alla sömmar utom ena kortsidan.


Min mamma lärde mig att spara sånt som går att använda igen så jag kan numera gå in i mina pysselförråd och bara hämta det jag behöver. Mamma sprättade t.ex. ur dragkedjor ur avlagda kläder innan de slängdes. Jag har dem kvar än, fint sorterade i påsar efter färg...lilla mamma, jag saknar dig så...


Nåja...där fanns en dragkedja som passade perfekt i både färg och längd så den sydde jag fast i en av sömmarna på kortänden av tygfodralet.


Att kränga ett tygfodral på skumgummi kan vara lite knepigt men det går bra om man trär på allt tyg på ena änden och sen petar in lite av madrassen i taget.
Annars kan man ju sy ett fodral i glansigt fodertyg och klä madrassen i först...då glider väl bomullstyget på lättare antar jag men eftersom jag inte har för vana att överarbeta saker i evighet så får det gå bra så här nu.


Och på kom tygfodralet och jag kunde dra igen dragkedjan och dölja den fula madrassen. 
Det är mycket klokt att tvätta tyget innan man syr något med passform för det krymper säkert...men eftersom jag är väldigt ivrig när inspirationen kommer så valde jag i detta fallet att sy hela fodralet lite för stort istället. Jag räknar kallt med att det sitter som gjutet efter första tvätten.


Klart och på plats på köksbänken. Nu fattas bara några kuddar...men det gör jag en annan dag...jag har ju fler luckor att måla.

Solen skiner in och lockar mig att krypa upp i hörnet med en kopp te och kika ut på den lilla söta hunden som leker där ute.

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Oj, så snyggt det blev och så smart med en dragkedja!!!

    Inbjudande till tusen!
    Lisa

    SvaraRadera