lördag 23 april 2011

Soldeck

När trädgårdslandet var färdigt funderade jag mycket på vad jag skulle göra med den trassliga gräsytan mellan odlingen och altanen. Jag lämnade öppet där för jag tänkte först bygga ett växthus...men jag la ner det projektet för det skulle kosta för mycket både av tid och pengar. Jag älskar bryggor så att skruva trätrall ligger mig varmt om hjärtat. Jag bestämde mig för ett Soldeck!


Började med att gräva bort allt gräs i fyrkantiga bitar som jag flyttade till andra, bättre behövande, platser i trädgården.


Jag hade en liten hög bärlager liggande som jag började kratta ut på den tilljämnade jordytan. Bärlager är en blandning av sand och grus som ger en tät och hållbar yta.


Det räckte inte till hela ytan så Josef och jag åkte till ett grustag för att köpa ett lass bärlager. Vi behövde ju inte så mycket att det var lönt att beställa hem det för transporten är svindyr.


Så jag fällde ryggstöden och bäddade med en pressening i min fina lilla Peugeot och satte igång att skyffla in sandgruset.


Solen stekte och det var säkert över 30 grader varmt i grusgropen men Josef jobbade tappert.



När vi kom hem fick Joy hjälpa till att kratta ut gruset på byggplatsen.


Jag fäste en bit pressening på altankanten och la den en bit ut på marken för att regnvatten inte skulle rinna in under altanen. Skruvade balkar som bärlinor från altanen ut mot odlingen och sen reglar på dem åt andra hållet.


Bar fram alla trallbrädor började det oändliga skruvjobbet.


Det började regna med det svalkade skönt efter ett par solheta dagar.


Joy och Josef hjälpte till att skruva och de tycker det är kul att lära sig att bygga och fixa.


När trädecket var klart så bestämde jag att det vore bra att bygga igen den öppningen till altanen och jag hade fler likadana fönster sparade. Nu blev det ännu mysigare och mer ombonat inne på altanen också.


Solen kom fram igen och vi lekte bar i öppningen innan fönstret kom på plats.


Soldecket och altanväggen blev klara och vi ställde iordning med möbler. Här blev nu en jättehärlig plats att sitta och grilla och fika när det är för varmt inne på altanen.


Och det blev en skön plats att ligga och sola, sträcka sig efter ett smultron, läsa en bok eller bara sitta och titta på en fjäril som fladdrar omkring i odlingen.

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Det verkar då inte vara någon rast eller ro hos dej! Åh, så duktiga ni är och så duktiga barn du har!!!!
    Du verkar så otroligt kunnig också när det gäller att bygga och greja!!! Ja, jag säjer som jag brukar här - jag är jätteimponerad både av ditt kunnande och din energi!!!
    Hoppas du hinner njuta lite av påskens vackra väder också!
    Hälsningar från soliga torpet!
    Lisa

    SvaraRadera