tisdag 8 februari 2011

Stormsvacka

Stormen tjöt och ven runt husknuten inatt.

Förra våren byggde jag ett plank som jag värdesätter enormt. Det ger mig en härlig känsla av
att min lilla mark är bara min. Jag stängde av all insyn från det hållet och visuellt gav planket
hela min gård en vacker och gammaldags känsla som passar till både huset och uthuset.
Rosenbuskar prunkade invid i somras och på utsidan mot den lilla vägen, planterade
min granne, Clematis som klängde upp och blommade över kanten.


Så kom den stora, vita vintern och all den underbara glittersnön vräkte ner i enorma mängder.
Jag älskar det där vackra, gnistrande, mjuka som man kan ha så mycket kul med...men mitt
plank tog lite stryk. Vid en viss temperatur och övrigt klimattekniskt förhållande, genomgår det
mjuka pulverfluffet nämnligen en förvandling. Det suger upp fukt och blir tjockt, kladdigt och tungt. 


Planket har tagit en del stryk under vintern och nu, när den mesta snön har smällt, upptäckte jag
härom dagen att överkanten på planket bildade en mystisk vinkel mitt på. Det såg inte alls bra ut
och jag blev rädd att det skulle rasa ihop helt och hållet.
När jag byggde planket, skruvade jag reglar på de stolpar som redan fanns i marken efter det
gamla staketet. Skruvade tvärreglar på dem och sen en miljon plankbrädor på dem.
Lätt som en plätt...men hållbart???
Jag undersökte skadan i förrgår och såg att en av de lodräta reglarna lossnat från den gamla
staketstolpen så båda de planksektionerna vid sidorna om denna, åkte med ner när regeln
ställde sig på marken, en decimeter ner. Därav vinkeln i överkanten. Några brädor har givetvis
också hoppat ur med skruv och allt men ingen stor skada skedd ändå...lätt att laga.



Men i natt kom stormen och jag hade inte hunnit skruva fast regeln!
Klockan 23:55 gick jag därför ut till bilen och hämtade två spännband och drog dem runt
regeln och päronträdet. Planket svajade och risste i den hårda vinden men jag lyckades
spänna fast det så hårt att det stillnade. Jag gick in och sov lugnt.
Idag gick jag ut för att skruva fast regeln men upptäckte då att jag inte har nån domkraft...va???
Är inte det nåt man har i bilen???
Jag köpte en "ny" bil förra året och har ännu inte behövt en domkraft till den...men i min andra bil
låg den ihop med reservhjulet i bagaget. Men denna bilen har ingen sån lucka ens. Till slut såg jag att reservhjulet satt under bilen i chassit...wow...jobbigt!!!
Jag måste i alla fall ha en domkraft till att lyfta planket så jag kan skruva fast regeln på rätt ställe...åååhhh...
Suck...ibland önskar jag att det bara skulle gå förbi nån man och bara fixa det...ok...jag kan ju själv...
men ibland blir jag bara lite trött.

Kram Lena

1 kommentar:

  1. Men HEJ och välkommen in i bloggvärlden! Här finns ett och annat att lära ser jag! Jisses du, vilken kapacitet du har och så mycket du fixar! Du verkar vara en sagolik kombination av romantiker och snickerska!
    Intressant att följa alla dina projekt här!

    Tack för titten hos mej och hit kommer jag helt klart åter!
    Lisa

    SvaraRadera