lördag 26 juli 2014

SommarAltan del 5 Överliggare och Förstärkning

Altanprojektet fortsätter mellan Bröllopsbestyr och Värmeböljor...ja min näst äldsta dotter har nu gift sig och det var ett fantastiskt vackert och underbart bröllop...nu är de iväg på honeymoon och altanbygget fortskrider i sakta mak i denna sommars enorma värme.
En altan bygger man ju också på den sida av huset som under den största delen av dagen emottager det mesta tänkbara av vår efterlängtade sommarsol, som denna sommar överraskar med en extra stor värmedos...som i sin tur gör att vi sprider ut arbetet under fler dagar i kortare pass...Phu!!!

 Underredet är klart med stolpar och bärlinor. Då började vi lägga på reglar som är 45x70. Vi la dem på höjden så det blir stadigt. De ska ligga på CC60 som betyder att det ska vara 60 cm mellan centrum av den ena till centrum av den andra...

 ...men för att det ska bli extra stadigt så la vi dem på CC40 istället. Skruvade fast dem med långskruv i bärlinan under. 

 Här är två av tre sektioner av altanen klar och här ska vi sen skruva trallen på överliggarna. Men jag oroar mig för stadga och hållfasthet...

 Josef leker och provar om det håller...och det gör det så klart...

 ...men jag ligger i hängmattan och funderar medan armen vilar...

 ...Josef tycker att det känns stadigt och tillräckligt tryggt att hänga i upp och ner. 
I detta läget är hela konstruktionen lite gungig men det blir ju stadigt när trall och sidor sen är fastskruvat på...men jag är inte nöjd med underredet.

 Jag fattar ofta mina bästa beslut efter konsultation med min intuition och magkänsla så jag satte genast igång med Förstärkning i form av tre extra bärlinor i underredet. 
Skruvade fast dem i husväggen med balkskor. 

 Skruvade sen fast dem i överliggarna. 

 Gjorde fast lekablock på marken under och slog in en, aningen för lång, stolpe under. 
Skruvade fast stolpen i bärlinan med vinkeljärn...

 ...och skruvade också fast stolpen i lekablocket med vinkeljärn. 

 Satte sen en sådan förstärkning mellan varje stolpsektion. Detta gjorde att överliggarna fick en bra stadga och jag kände mig nöjd. 


Stadig och hållfast är nu min konstruktion och skruva trall står härnäst på listan.


Kram Lena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar