söndag 15 maj 2011

SmåStall

När lilla Joy var ännu mindre, lekte hon mycket med SmåHästar och önskade sig ett Stall till dem. Hon sparade fickpengarna och köpte en ny häst då och då. Storsyster Jonna köpte de dyra tillbehören, Jeep och Trailer, till Joys födelsedag men vi tyckte stallet, som finns i den serien, såg pluttigt och tråkigt ut i förhållande till det enorma priset.
Jag tog istället en vända ut till virkesförrådet i verkstan och rotade fram några MDF-skivor, trälim, miniskruv, minigångjärn och färg.
Det här kan ju inte vara svårare än att baka ett Pepparkakshus tänkte jag och ritade mallar på stora papper. Det är bra med mallar för att få husdelarna att stämma med varandra i storlek. Jag la mallarna på MDF-skivorna och ritade. Tog fram sticksågen och sågade ut plattorna för golv, tak och alla väggar. Sågade hål för fönster och dörrar. Sen sågade jag ut en massa småbitar till boxar och mellanväggar till spiltorna och dörrar.
Tänkte igenom hur det skulle se ut färdigt, mätte upp var boxar och spiltor skulle vara och målade sen varje husdel för sig och alla smådelar för sig. Kollade storlekarna efter de små hästarna som skulle bo där inne sen.
När färgen torkat, limmade jag och skruvade ihop allt till ett färdigt stall och avslutade med att måla vita knutar på utsidan.
Jag gjorde allt i smyg på kvällarna när Joy somnat så när hennes födelsedag kom blev hon verkligen överraskad och jätteglad när hon rev pappret av det stora paketet.
SmåStallet till SmåHästarna blev ändå ganska stort men det passade superbra till både Hästarna och den fina Jeepen och Trailern som Jonna köpt.











Om man då inte vill ge sig in i det där med riktiga hästar så kan ju detta vara nog så kul alternativ för en liten gullig tjej!

Kram Lena!

2 kommentarer:

  1. Men ååååååh så rart! Så kul hon måste tycka att det är!!! Du är verkligen en fena på att fixa saker!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Vilket fint stall! Så händig du är!

    SvaraRadera