söndag 9 mars 2014

Trädgård....ÄrtRam

Solen skiner i helgen och jag kastar mig ut i trädgården för att klippa rosenbuskarna, beskära fruktträden, ansa vinstocken, räfsa och vårstäda samtidigt som min hud samlar D-vitamin till hela mig.
Förra våren var den första i detta huset och trädgården var då extra spännande. Att möta varje liten planta som kom upp efter hand var kul för vi visste ju inte alls vad som skulle komma.
Vi hade också ett trädgårdsland, upplöjt och klart för odling, redan när vi flyttade in. Vi älskar Sockerärtor så jag byggde en ÄrtRam som jag sett nån byggnisse göra på TV...här kommer den!

Bestämde hur hög jag ville ha den och spetssågade fyra smala brädor.

Bestämde sen hur lång jag ville att den skulle bli och sågade till tre andra brädor i den längden.

Borrade en massa hål i de tre brädorna som ska vara på längden.

Det visade sig senare att jag borrade alldeles för många hål, men det gjorde ingenting.

La ut de långa brädorna på gården för att få rum att pussla ihop dem. På två spetsade brädor skruvade jag en bräda med hål, ca 50 cm från spetsarna. På de andra två spetsade brädorna skruvade jag två brädor med hål, en uppe och en nere, ca 50 cm från spetsarna.
Skruvade sen ihop dem med varandra upptill och satte tvärbrädor nertill för att få mer stadga i konstruktionen.

Senare skulle jag trä snöre genom alla hålen...

...men först målade jag träställningen med Falu Rödfärg.

Satte den på plats i trädgårdslandet och tryckte ner spetsarna i jorden.

Tog ut örtfröerna som legat i blöt över natten och planterade dem i jorden längs de brädorna med hål i. På ena sidan sockerärtor och på andra sidan salladsärtor.

Vattnade och gick sen för att leta efter snöre för ärtorna att klättra på.

Trädde snöre, upp och ner, genom nästan alla hål och sen börja det växa så det knakade.

Ärtorna växte sen under sommaren, nästan ända upp till toppen på ramen. Ett mycket lyckat och enkelt bygge. Alla som gillat ärtor...bygg en ÄrtRam!

Kram Lena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar