lördag 22 mars 2014

Trädgård....MatBord

Hej Hopp...Våren är här!  Joy och Josef har satt upp studsmattan i trädgården och en härlig lätthet uppfyller mig av att ta en byggbreak i luften.

Vi har ännu ingen naturlig uteplats att sitta på i den här trädgården och jag hoppas att jag ska hinna med det denna sommaren. Men förra våren byggde jag iallafall ett bord till att sitta vid och äta ute i trädgården.


Kollade mitt lilla virkesförråd och hittade några gamla överblivna trallbrädor som skulle kunna bli en bordsskiva.


Bestämde hur långt bord jag ville ha och sågade av den första brädan.



Mätte se de andra brädorna efter den och markerade med en penna var jag skulle såga.


Slipade alla ändarna så de inte skulle vara vassa och stickiga.


La alla brädorna bredvid varandra och en kortare bräda tvärs över i änden. Skruvade fast den med två skruvar i varje bräda under.


Gjorde likadant i andra änden och hade nu en färdig bordsskiva i önskad storlek.


Plockade sen ihop en massa spillbitar av reglar och brädor och skruvade ihop en ram med fyra ben, för att göra ett underrede till bordet.


För att benen skulle bli stadiga, skruvade jag en ram till av brädbitar, lite längre ner på benen. Skruvade sedan fast underredet på bordsskivans undersida.


Och vips, hade vi ett matbord i trädgården.
När man bygger av spillvirke blir det inte jättetoppensnyggt men lika funktionellt...


...så för att snygga till det lite och i viss mån dölja brädsorternas olikheter, skulle jag måla det vitt. La ut plast och la bordet upp och ner på distansklossar och tog fram oljefärg för utomhusbruk.


Målade bordet två gånger undertill först och vände det sedan och målade bordsskivan två gånger.


När allt blir i samma färg tänker man inte så mycket på att alla brädor inte är lika och det ser riktigt bra ut.


Så ställde vi det på en härlig plats under päronträdet och plockade fram fyra gamla pinnstolar från uthuset.


Joy och Josef tog en paus från studsmattan och avnjöt en god grillmiddag vid det nya trädgårdsbordet.

Kram Lena!

4 kommentarer:

  1. Det blev ju ett riktigt snyggt bord! Härligt att kunna äta ute!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Väldigt trevlig hemsida och så pedagogiskt du berättar om alla dina projekt. Nåt du kanske skulle tänka på att sammanställa och ge ut som en tipsbok kanske :) Haft så trevlig läsning. Stort tack för att du så generöst delar med dig av alla dina fina idéer.

    Glada vårhälsningar

    Caroline

    SvaraRadera
  3. Hej Lena!
    Så bra att jag hittade din bloggadress i en tidning häromdagen. Jag har suttit och läst i ett par timmar och tipsade gubben om din blogg, så nu har han suttit och läst om krypgrund och dränering och varit inne och läst på andra sidor som du tipsat om.Tack!
    Vi har själva ett gammalt torp med krypgrund, så din info kom väl till pass.
    Jag kommer att fortsätta följa dig och kolla alla dina fina jobb och idéer.
    Ha en fin dag! Här smattrar regnet mot fönsterrutorna!
    Vi hörs igen!

    SvaraRadera
  4. TACK...och Välkomna nya läsare till min Blogg!!!

    SvaraRadera