onsdag 26 februari 2014

Kök klart....bling och slutfinish

ÄNTLIGEN...började jag se ett slut på köksröran och nu var det bara ett par saker kvar som skulle komma på plats och färdigställa vårt fina nya kök.


Vi behövde fler skåp när vi tagit bort det gamla skafferiet och att kombinera detta med mat/sittplats, kunde ju vara en bra idé. Vi är inga "sitta i köket och äta-personer" så ett vanligt köksbord skulle bara ta onödig plats i vårt lilla kök. Vi äter alltid i vardagsrummet. Men att sitta lite och umgås är ändå mysigt.
Jag köpte två skåpstommar, 60x60 cm, på Ikea. Skruvade ihop dem i sidan och förstärkte under med brädor. Satte fyra hjul under för att kunna flytta den som jag vill på ett enkelt sätt.

Bänkskivan är samma som på de andra köksbänkarna, en 28 mm tjock, obehandlad limträskiva som jag sågat till i önskat format, betsat med jakarandabets och lackat tre gånger. Hade denna skivan sen innan men den var lite för kort så jag förlängde den sen för att den skulle sticka ut lite mer på änden.

Köpte också vanliga släta, vita luckor till skåpen på Ikea. På dessa satte jag Huntonitskivor och målade så de skulle bli som de övriga skåpluckorna.

Väggarna är klara och listerna är på plats vid fönstret men en fönsterbräda som passar i stilen vore bra.

Sågade till en limträskiva och målade den med antikvit lackfärg. Köpte två vita träkonsoler som jag fick såga till lite för att de skulle gå ner bakom elementet.

Skruvade fast konsolerna i fönsterbrädan först och sedan på plats mot väggen under fönstret.

Här passar den bra och med rundade hörn gör man sig inte illa och det ser mjukare och finare ut.

Köpte växter och plockade fram några krukor från min DecoTing-verkstad. Dessa passade perfekt in i den romantiska köksmiljön.

Så...en fönsterlampa med mjukt sken och skira spetsgardiner och pik romantik är nådd.

Jag har väldigt svårt för att se tavlor på mönstrad tapet...jag gillar inte det. Tavlor ska visas på enfärgad vägg. Men, man kan få till det genom att välja tavla till tapeten. Jag hade en tavla, också den från DecoTing, som passade fint här. Det är en 3D-tavla med bara vita och svagt rosa nyanser, glitter och ljus. Den funkar väldigt bra på denna tapeten som har samma färger och stil.

Tavlan har en ljusslinga monterad så när man tänder den på kvällen ger den en, stämningsbelysning som känns fin vid sena mysstunder vid köksön.

Köpte stilpassande barstolar på Ikea men de var lite för höga så jag sågade av benen på dem ca. en dm.

Så kom julen och mysfaktorn var på topp!

NU är köket äntligen klart och vi njuter av att det är så fräscht, känns så rent och nya vitvaror är ju så klart underbart.

En liten motivmålad stol från Melotimo BarnRum passade in i stilen och gör lille Barnbarn glad när han kommer till Mormor. En mysig sittplats med extra förvaring och en extra arbetsyta var det vårt lilla kök behövde.


Här kommer bilder på hur det var FÖRE och EFTER 




FÖRE och EFTER

Vi älskar vårt nya kök och renoveringen går nu vidare i husets andra rum.

Kram Lena!

1 kommentar:

  1. Men Lena! Jag slutar nog aldrig att imponeras! Jättefint!

    SvaraRadera