söndag 23 augusti 2015

Trädfällning

En stor björk fällde sig själv en stormig natt i vintras. Den föll turligt och lade sig fint bredvid huset och bara på min tomt. Men ett tiotal långa, feta träd vajade fortfarande i vinden framför mitt hus och jag letade upp en trädfällarman.

Googlade och hittade Rogers Skogsvård och valde dem därför de sågar ner träden lite i taget från en lift. Jag ville inte att träden skulle sågas av vid marken och sen falla kors och tvärs runt hela området. 
                                            

Jag valde verkligen rätt företag!


Tjockt med träd fyller min trädgård och huset syns inte där innanför. 

Solstrålarna kämpar sig fram mellan de enorma träden men kan inte nå fram till min nybyggda altan. 

 Stammarna står tätt och lövkronorna skuggar marken. 

 På fredagskvällen kom Roger och hans son. 

 Containern stod redan på plats och liften hade de med sig.

 De åkte upp längs jättetallen och valde noga i vilken ordning de skulle såga ner grenarna.

 Tallen var en bamse och tog tid att snagga. 

 En stadig och rätt placerad lift tog dem ända upp till toppen. 

 Med ett fantastiskt samspel sågar far och son gren efter gren...

 ...tills bara stammen står där naken. Då sågar de ner den också bit för bit. 



Se samspelet i trädkronan!




 Lördag morgon och alla stora björkar står på tur.

 Högt i himmelen svävar männen i en liten korg på en pinne. Jag fick ett välment erbjudande om att åka med för att se mitt hus från ovan. Men tyvärr...för mig räcker det att tänka mig in i hur det ser ut...får rysningar av obehag...och förklarar att jag inte ens kan gå mer än tre pinnar upp på en stege. 

 De var otroligt skickliga och björkarna flyttade till containern bit för bit.




 Lite välbehövlig vila med pizza och cola.

 Mätta och glade åkte de upp igen och sågade...

 ...och sågade och...

...lägre och lägre blev träden.

 Containern fylldes till toppen...

 ...och marken fylldes till bredden.

 
På söndagen kom en ny container och killarna hade fullt upp med att rensa bort alla grenar på marken.

 De sista stammarna sågades också ner i hanterbara bitar...

 ...alla utom två som jag ska ha till gungställning senare.

 Öppet och ljust. Solen flödar ner i min trädgård.

 FÖRE

 EFTER

 Från köksfönstret FÖRE

 Från köksfönstret EFTER.

 Allt ris var bortforslat och kvar låg bara fina högar av björkstammar som blir finfin ved, lång tid framöver.

 Josef är starkare än jag nu, så han fick bära och kasta in de tunga stambitarna under altanen...

 ...där satt jag och la dem på plats i staplar för att torka till nästa år.

 En del träd var ruttna inuti och hade kunnat falla i nästa storm, så det var bra att få ner dem nu. 

 Så...med ved här...

 ...och ved där...

 ...funderingar på stubbfräs...eller hur man gör.

Andra projekt behöver min tid nu så detta får vänta till våren. Då ska stubbarna ner lite, matjord på och nytt gräs sås in.
Det blir bra!

TUSEN TACK till
Rogers Skogsvård


Kram Lena!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar