torsdag 2 april 2015

Chalk Paint till dörrar

Hej igen...har varit en låååång vinter med en del inomhusjobb. Har haft fullt upp med livet i övrigt också och därför inte hunnit med bloggen. Men nu sätter jag igång redovisningen igen...för bildmapparna svämmar över med det jag hunnit så här kommer det!

Renovera fula 60-talsdörrar kan man faktiskt lyckas med om man använder Chalk Paint. I vårt hus finns fyra styck innedörrar i hallen på bottenvåningen och ytterdörren, som fått sig en egen behandling som jag kommer att visa senare. Här kommer ni att se badrumsdörrens räddning till ett bättre liv.


Man vill inte vara utan dörr till badrummet så man får planera. Jag började på morgonen när barnen gått till skolan. Lyfte av den från sin plats och bar ut den i verkstan. 


Skruvade av de fula gamla handtagen och låsvredet.


Allt är klart och jag sorterade upp och sparade det som kan komma till användning i något annat sammanhang senare. 


Spacklade de värsta hål och ojämnheterna och slipade när spacklet torkat...men inte för noga då Chalk Paint gärna kan ha ett lite slitet utseende som är snyggt.


Målade med roller, två gånger med torktid emellan. Chalk Paint torkar väldigt fort.


Färdigmålad är den ljus och ytan är sträv. Den måste nu behandlas för att bli hållbar. Man kan lacka eller vaxa ytan.


Jag valde vax som jag gnider in med en tygtrasa och sen polerar med en torr trasa tills ytan känns mjuk och glatt. Färgen djupnar nu också och en vacker nyans framträder. 
  

Bar in dörren och satte den på sin plats. Hade köpt nytt handtag och låsvred på som jag skruvade fast.


Den kom på plats och och var klar så vi kunde låsa in oss i badrummet igen till kvällen.


Dörren är som ny men har ändå ett härligt gammaldags, lite slitet utseende. 

Kram Lena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar