onsdag 28 maj 2014

Chalk Paint...lyckans färg

Chalk Paint är en färgblandning, uppfunnen och utvecklad av Annie Sloan. Den består av en magisk blandning av färg, kritpulver och annat som jag inte vet men som Annie lyckats komponera ihop till denna underbara Lyckans Färg.

Ett sätt att använda färgen är till att skapa ett gammalt och slitet utseende på möbeln.


 Jag började med sex stycken pinnstolar som länge väntat på sin tur i min långa renoveringskö. Jag hade köpt med mig ett litet lager färg, vax och en specialpensel och det kliade i fingrarna att få komma igång.


Jag valde kulören "Provance" och blandade den med lite av kulören "Old White" för att få den en aning ljusare. Fyllde två honungsburkar med färgblandningen för det räknade jag med att det skulle gå åt...men Chalk Paint är enormt dryg så en honungsburk räckte till att måla sex stolar två gånger. Jag var noga första målningen så andra behövde jag bara dutta i lite på vissa ställen. 


Stolen ser nu mer ljusblå än turkos ut när den bara är målad. Färgen torkar jättefort och känns sträv och torr på ytan. 

 För att få fram den slitna och nötta patina jag ville så slipade jag av färgen på vissa ställen och använde den lilla slipmaskinen.


Torkade av allt slipdamm och satte på mig tunna plasthandskar. Tog fram en burk med Clear Wax, som är en mjuk transparent vax, och smorde med händerna in hela stolens målade yta. Detta gör man normalt med en luddfri tygtrasa men jag tyckte detta var lättare för att komma åt alla de små skrymslen på pinnstolarna.


Sist tog jag Dark Wax, som är en mörkbrun mjuk vax, och använde nu torkypapper. Smörjde på en liten bit i taget, torkade av och gned in den mängd jag tyckte blev snyggt. Polerade sen alla ytor med papperstrasorna tills de var klibbfria och blanka.



Den rätta kulören träder nu fram och Lyckans Färg har smält samman med det mjuka vaxet. Resultatet är fantastiskt och sååå underbart att jobba med.

Möbler Till Salu finns på min hemsida   http://www.melotimo.se/se/m%C3%B6bler-22115727



Kram Lena!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar