onsdag 23 februari 2011

Islek

Om den här vintern nu envisas med att hålla sig kvar...så kan man ju lika gärna ha lite kul
innan Gumman Tö kommer.
Man kan frysa vatten och göra isskulpturer!


Häll vatten i en massa hinkar och burkar i olika storlekar och sätt dem i varandra. Jag brukar färga en del av vattnet med vattenfärg. Ställ det ute att frusa...det tar längre tid än man har lust att vänta...beroende av hur kallt det är naturligtvis...men det känns länge med ett par dar när det är flera minusgrader. Jag kan tänka mig att det går fortare i Norrland.


Köp kirurghandskar på apoteket...fyll dem med vatten...knyt ett snöre om och häng upp dem ute i kylan.


Fyll vatten i ballonger och häng dem så de vilar mot marken. De blir så tunga så de spricker om man försöker hänga dem fritt.


När allt är stelfruset är det dax att montera ihop det som man tycker är fint. Jag hade också vatten i runda tefat där jag ställt burkar så det blev hål runt i isen.


I hålen satte jag ishänder och en ljuslykta i mitten. Man får lägga lite snö att foga med och hälla på lite vatten så det fryser ihop.


På kvällen lyste det vackert ute i trädgården och mina grannar fick äntligen svar på varför jag haft ballonger och plasthandskar hängande i buskar och träd.


Man kan ta ur isen innan den är genomfrusen och om man har tur så har man en ihålig isdroppe med ett litet hål på sidan så man kan ställa in ett litet värmeljus innuti.


Det lyser så vackert på kvällen!


Men om man bara vill göra nån liten, enkel sak så är det väldigt snabbt och lätt att frysa till en liten ljuslykta.
Häll vatten i en burk och sätt en mindre i, så det är vatten runt den inre. Lägg en sten eller annan tyngd i den inre burken så den inte flyter upp. Sätt i några kvistar med nypon eller nåt annat i vattnet, som dekoration.
Ställ det ute i kylan eller i frysen och när det är fruset kan man tända ett värmeljus i lyktan och ha den på altanen, verandan eller varför inte inne på middagsbordet.
Ett litet värmesken i vintermörkret!

Kram Lena! 

2 kommentarer:

  1. Å vad fint! Jag vill också göra skulpturer!
    //Jessica

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt härligt idé...nu nästan hoppas jag att minusgraderna finns kvar.
    Kramen.

    SvaraRadera