tisdag 28 januari 2014

Kök tre.....golv och grejor

Jag ville ju skapa gammaldags känsla och då kan man inte skaffa för mycket nytt. Man vill ju givetvis ha nya vitvaror så där gäller inte gammaldags känsla men golv t.ex. är ett bra sätt att få till den rätta känslan utan att köpa nytt...d.v.s. om man hittar det man vill under...


Huset var byggt 1935 så jag var ju rätt säker på att det fanns gamla brädor under alla gräsliga plast och korkmattor. Jag hade ju dessutom redan kikat lite när jag rev upp under kylen och frysen. Men nu skulle iaf. hela den fula gamla plastmattan bort äntligen.


Mattan var bara limmad i kanterna och det hade med tiden luckrats upp så den var lätt att slita loss och ta bort.

Med kofot kunde jag sen bända upp den gamla masoniten, bit för bit. Den satt fast i brädgolvet med en miljon små spikar som jag sen drog ur med hammare och tång.

 Tänk att man en gång i tiden valde att lägga en sådan matta på ett sådant brädgolv...hummmm...

 Halva golvet hittat och se så fint det är.

 Så resten. Rulla ihop plastmattan, bryta upp masonit och sen plocka spik.

 Hela brädgolvet är framme och efter noggrann dammsugning skurade jag det med grönsåpa.

 Jag älskar Jakarandabets så här fick det bli det igen. Detta återkommer sen även på bänkskivorna.

 Bets en gång och golvlack två gånger. Sen var jag glad att mina arbetsbyxor är försedda med knäkuddar.

Jag ville ha en mellanvägg vid kylskåpet för att få en mer ombonad känsla och plats för ett par hyllor.

 Jag limmade huntonit på en stabilare MDF-skiva, målade den och satte upp den vid kylen.
Jag köpte en 28 mm furuskiva, sågade till, betsade med jakaranda, lackade två gånger och la den ovanpå den gamla perstorpsskivan som var bänk innan.

 Sågade till små hyllor med rundade hörn av furu och målade dem med antikvit lackfärg. Satte upp dem med svarta smideskonsoler.

 Så till spis och fläkt. Den gamla fläkten tog jag bort när jag satte huntoniten på väggen. Kryddhyllan som satt framför fläktröret tog jag bort och tänkte bygga en ny senare. Hyllan bredvid var djupare och den var så praktisk att jag ville behålla den.

 Men tji, det gick inte för alla fläktar som tillverkas nu har fläktöppningen på höger sida. Det var bara till att riva ur den hyllan också för att kunna fästa fläktröret på rätt sätt.

Här ligger den nya fläkten och väntar medan jag sätter upp en tjock glasskiva på väggen bakom spisen. Jag kom på, i processen, att jag inte tyckte det skulle bli så bra i längden med all den heta ånga som kommer upp från ugnen mot väggen och allt stekflott som stänker på väggen där. Den väl lackfärgsmålade huntoniten skulle nog klara mycket men en glasskiva skulle klara mer och vara mycket lättare att hålla ren.

 Glasskivan, fläkten och nya spisen är på plats och ska bara kopplas till utluftsröret.

 Nu är röret också fastsatt och jag kan börja använda fläkten.

 Fram med två stekpannor bacon så vi får se vad den går för...funkade perfekt!
Den gamla spisen var 70 cm bred och den nya är 60 cm, så här skulle jag hitta på nått kul och användbart.


 Jag byggde en flaskhylla av MDF och målade den vit.
En betsad furuskiva behövdes också på den andra sidan om spisen.

 Flyttade ut spisen och satte hyllan på plats.

 La på den nya bänkskivan.

Och så tillbaka med spisen och allt passade perfekt.
Nästa gång blir det resten av väggarna.

Kram Lena!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar