tisdag 14 januari 2014

Kök ett.....gamla skåp



Kök ett, betyder inte att jag har flera kök i huset. Det betyder bara att detta blogginlägg visar etapp ett av köksrenoveringen. I vår familj har inte köket en så central plats i tillvaron som i de flesta andra familjer och eftersom det var helt funktionsdugligt när vi köpte huset så har renoveringen fått vänta ett år. Det var verkligen fult däremot så det kändes verkligen som om det var dags för en rejäl uppfräschning nu. 

Detta är mäklarens bild som både förstorar och förskönar verkligheten. Köket var tillbyggt och renoverat på 60-talet och vitvarorna var nog 80-tal. Första tanken var att riva ur allt och börja om från början...men jag bestämde sen att behålla skåpen som hade den gamla charmen med sitt platsbyggda. Luckor och lådfronter fick jag fundera över hur jag skulle fixa. Jag började med att fixa inne i alla skåp.



Tvättade ur och skrapade loss den självhäftande plast man en gång hade tyckt om att sätta fast på alla hyllor. 



Målade inuti hela skåpen med Antikvit Lackfärg två gånger.


Det blev en enorm skillnad och kändes som ett kanonbra alternativ till att riva ur och sätta in nytt.


I köket stod en gammal kyl/frys som inte var så bra längre, (Man var tvungen att ställa allt i framkanten i kylen och det inte skulle frysa.) Bredvid fanns ett bra gammalt skafferi med ventil ut så det var svalt där inne. Men jag ville nu ha hel kyl och hel frys så skafferiet fick gå, trots sin charm.

Jag flyttade kyl/frysen och hade en tillfällig långbänk där vi kunde ha saker medan jag målade inne i skåpen.
Det gällde att planera noga för vi bodde ju här och även om vi inte ser köket som vårt viktigaste rum så behöver vi det ju ändå, så jag fick noga tänka igenom varje moment så allt skulle fungera med maten och renoveringen samtidigt.


Att slå ner platsbyggda högskåp är verkligen inget kvinnogöra...hmmm...så starka svärsonen kom....

...och slog med den stora släggan tills skåpet började ge vika...

...och till slut föll ihop på golvet i små bitar som vi lätt kunde bära ut.


Världens sötaste barnbarn ville sen också hjälpa till att röja upp efter att hans pappa gått loss med släggan.


Golven skulle jag i ett senare skede fixa men började ändå med detta hörnet för att sen ställa dit den nya kylen och frysen.

La dit avrinningsmattor på det gamla brädgolvet och rullade upp nya kylen och frysen på dem och det kändes så härligt, lyxigt att få ställa över alla matvaror i de nya fina skåpen.


Så var det tid att fortsätta med resten av skåpen. Plocka ur sakerna, tvätta, skrapa bort plast, måla, låta torka, måla igen och sen ställa in sakerna. Jag tog ett par skåp åt gången för att vardagen ändå skulle funka.


Skrapade och svor långa ramsor över självhäftande plast.

Men när det var klart blev jag så glad och nöjd över hur fint det blev.


Här ser man skillnaden på skåpen före och efter målningen. Det fanns inte så mycket bänkytor i vårt kök så det gällde att vara snabb så inte porslinet blev stående framme för länge.
Så nu hade vi skåp som var fräscha inuti och ny kyl och frys. Etapp ett är klar. Nästa inlägg river vi kakel över bänkarna.

Kram Lena!


1 kommentar:

  1. Spännande! Tänk vad lite färg kan göra! Men vilket jobb du lägger ner! Blir jättesnyggt!

    SvaraRadera