fredag 15 augusti 2014

SommarAltan del 7 Måla takreglar

Semestern är slut, solen är lite skymd av moln fulla med vatten och detta har orsakat en liten byggpaus. Jag inväntar också en målare som ska komma och skrapa, tvätta och måla de delar av huset som är så högt upp att min höjdrädsla sätter stopp för mig. Han kommer att åka upp dit i en lift och därför väntar jag med att bygga taket som annars kommer att vara i vägen för honom.

 Men jag kan ju förbereda. Regnet smattrar så jag har burit in alla reglar i verkstan för målning. 

 Jag har köpt tre 120x45 reglar som ska skruvas längst upp i stolparna, från husväggen rakt ut. 

 På dem, tvärs på andra hållet, ska det sen ligga åtta stycken 45x45 reglar. 

 Jag målade dem svarta, för taket jag köpt är svart och jag vill inte ha ett vitt rutnät under det svarta taket.



FAVORIT I REPRIS 

Det finns en ytterligare en orsak till att jag stod stadigt på golvet inne i verkstan och målade takreglarna...nämligen en bitter erfarenhet från mitt förra altanbygge i Halltorp. 
Då, för fem år sedan, skruvade jag först upp reglarna till taket. Ställde mig sen på en liten barnstol med pensel i den ena handen och en hink oljefärg i den andra. 

Plötsligt klev jag lite för nära kanten på stolen så den vippade till och välte. Jag ramlade ner och målarhinken for upp och, den icke vattenlösliga, oljefärgen dränkte mitt huvud. Reflexer gör att man blundar supersnabbt så ögonen klarade sig men jag kunde inte öppna dem. Drog av mig skjortan och torkade utanpå ögonen.

 Ropade på barnen som hämtade mina goda grannar. De kom genast för att hjälpa mig.

 De påbörjade omedelbart en obehaglig men nödvändig sanering av mig med hjälp av Lacknafta, som var det som kunde lösa färgen. 

 När de fått bort det mesta i ansiktet satte jag en plastpåse på huvudet för att färgen inte skulle torka in i håret. Min stora dotter tvättade försiktigt bort färgen runt ögonen med olivolja.

Så körde vi till en vän i stan som har en dusch i sin verkstad. Han tog en stor svamp och en dunk med Lacknafta och skrubbade bort all färg ur håret och det funkade bra.
Väl hemma igen tvättade jag håret med väldoftande schampo fem gånger, dränkte in både huden och håret i olivolja och gick och la mig. Nästa dag tvättade jag ur oljan och var helt återställd. 

Därför väljer jag numera vattenlöslig färg och Därför målar jag inte på höjd.

Klicka på länken för att se det altanbygget:     http://skapandehem.blogspot.se/p/altan.html


Kram Lena!

1 kommentar: