måndag 7 juli 2014

SommarAltan del 1 Förberedelser

Sommarens stora projekt är en Altan!
Jag har funderat ett tag på när, var och hur och nu har arbetet börjat. Detta kommer nog att pågå hela denna sommaren och därmed kommer inläggen om detta lite tätare här på bloggen.

Detta är husets södra sida med en aning väster så här är mycket sol från ca kl 10 på morgonen och fram genom hela dagen och kvällen. Det högra fönstret är in till vardagsrummet och det vänstra är in till köket. Balkongen hör till ett sovrum där uppe. Stolpen vid balkongen har en utfällbar brandstege, som senare ska flyttas till andra sidan av huset, när altanen blir en tillräckligt bra brandväg där uppifrån. 
Här vill vi ha vår SommarAltan.

En rad med knotiga gamla buskar stod längs hela huskanten så jag bad min snälla svärson att komma med motorsågen.

Detta var redan i april innan alla löv kom och han sågade snabbt och lätt av alla buskarna. Sen grävde Josef upp alla rötterna.

Vi mätte ut hur stor yta vi skulle ha, satte snöre runt med pinnar och Josef hjälpte mig att gräva bort allt gräs. 

Så drabbades jag av en envis och förfärlig Tennisarm som är hemsk och galet irriterande nu när jag vill bygga för fullt. Men tur för mig att jag har världens gulligaste son, 15 år och stark som en björn. Han behövde också ett sommarjobb så allt blir ju bra ändå. Vi bygger tillsammans. Josef gör det tyngsta och lär sig en massa bygg och jag spenderar tid med min son...en underbar semester!

Vi åkte till Bauhaus och köpte åtta stora cementplintar, lastade dem i bakluckan på bilen så bakaxeln knäcktes och gjorde bilen raggaraktigt låg...ingen bra idé, don't do that!

Vi mätte ut var vi skulle ha dem och Josef grävde åtta hål och satte ner plintarna. Vi var noga med vattenpasset på plintarna när vi fyllde igen hålen runt plintarna så de skulle vara riktigt raka till stolparna sen. 

Vi mätte på väggen hur mycket plats som skulle behövas till balkarna och sågade av de utstickande lockbitarna på huspanelen. Jag hade också mätt inne i köket från fönstret ner till golvet och sen på utsidan för att veta var altangolvet skulle vara sen, i samma höjd som köksgolvet. 
Planen är att det ska bli en altandörr ut från köket sen. 

Josef bryter loss de avsågade bitarna med hammare och stämjärn. 

Jag sitter på gräset, leker med djuren och vilar min onda arm.

Kram Lena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar