onsdag 27 mars 2013

Stäng dörren - för alltid!

Så fort badrummet var klart flyttade vi in i vårt nya hus i slutet av november 2012. Allt funkade ju bra nu även om det inte var så vackert så hade vi ju nu allt vi behövde.
Barnen fick varsitt sovrum på övervåningen och det lilla rum som också finns där uppe fick bli ett gästrum kombinerat med pysselrum. Jag inredde, till mig, ett sovrum i det rum som varit matrum på bottenvåningen. Detta rum hängde liksom ihop med vardagsrummet och hade en dörr där emellan.
Jag stängde dörren, låste den, tog ur nyckeln och monterade bort handtagen. Sovrummet hade dörr ut mot hallen också och jag bestämde att jag hellre ville ha den som entré till mitt nya sovrum.

Dörren som jag stängde för alltid. Detta är i vardagsrummet med en gräslig grönrandig tapet som jag inte vill ha kvar. Provmålade lite runt kaminen med den mörkröda som jag ville ha istället.

Men nu till dörren som skulle trollas bort. Tog bort listerna runt dörrhålet och handtagen på dörren för att inget skulle sticka utanför väggen. Skruvade fast brädbitar och reglar på dörren och runt hela ytterkanterna på dörren för att spånskivan sen inte ska buggla om man trycker till den.

Sågade till en spånskiva i dörrhålets mått och skruvade fast den på reglarna. Nu var spånskivan i jämnhöjd med väggen runt om. Men det var en stor springa och ojämnheter runt skivan.

Jag vräkte på med spackel, lät det torka och vräkte på igen i de insjunkna partierna och om och om igen tills det var tillräckligt jämnt. Slipade med sandpapper bort de små ojämnheterna som var kvar.

Limmade med roller, direkt på väggen, en massa vävlim och satte sen upp tjock lagningstapet på hela den väggen.

Och sim sala bim så hade jag trollat bort den fula gamla dörren och fått en stor fin och slät vägg.

Nu var det dax för den härliga mörkröda färgen. jag började att måla hörn och kanterna längs listerna med pensel. Det kan vara lättare om man sätter maskeringstejp på listen för att inte råka måla på den...men jag brukar hoppa över det och istället måla försiktigt med stadig hand direkt längs med listen.

Om man sätter rollern på ett skaft så är det snabbt och lätt att måla väggytan.

Så var den väggen och runt hörnet klar. Färgen ser alltid lite konstig ut när den just är påmålad men när den torkat så djupnar den och blir så fin som man tänkt sig.

Sen tog jag lite i taget och flyttade undan möblerna för att komma åt väggarna.

Jag spacklade igen alla gamla spikhål från många år tillbaka i tiden.

Målade åter alla kanter och hörn med pensel först och sen ytorna med roller.

Fix Färdigt!

Det går fort att fixa ett rum så här. Tröttnar man kan man bara flytta undan möblerna och måla om hela sitt vardagsrum igen...allt på en dag. 
Och dörren är nu stängd för alltid!

Kram Lena W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar