måndag 4 juli 2011

Fläder

Fläder...du underbara buske med väldoftande blommor som ger så härligt god saft!

Längtan efter flädersaften är stark och vi plockar när de förta blomklasarna är utslagna.


 Joy och Josef vid vår fullblommande fläderbuske år 2009.

 Nu har de växt en bit var och fläderbusken med dem.

RECEPT:

Plocka 40 st blomklasar


 Varva blomklasarna med skivor av 2 st citroner i en hink.

 Koka upp 1,5 liter vatten med 2 kg socker och 50 g citronsyra så sockret löses upp.

 Häll sockervattnet i hinken över blommor och citroner.
Ställ hinken svalt, täck över den och låt stå i 5 dagar. Rör om två gånger om dan.

Saften är klar!

Häll saften i en kanna genom ett durkslag för att få bort citroner och blommor.

 Häll sedan saften igen, genom en finmaskig sil så alla småblommor också tas bort.

 Häll saften på rena flaskor.

Jag gjorde detta receptet X 4 så jag fick 10 liter färdig saft.
Lägg flaskorna i frysen så räcker de hela vintern. Saften håller sig flytande även i frysen så man kan ta fram och hälla upp lite och lägga in den igen.


Så när jag ska gå till någon på kalas kan jag hälla upp fläder i en sparad honungburk, sätta en vacker servett på locket och ge till värdinnan.

Kram Lena!

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med fläderblomssaft! Jag har också gjort lite, men i betydligt mindre skala! Så gott den smakar i sommarvärmen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. tack för receptet! det ska vi göra här hemma. och vilken perfekt "gå-bort"- present. kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jättegott med flädersaft! Växer valparna?

    SvaraRadera